Recunosc cu o mână pe inimă și cu alta pe tastatură că îmi place să analizez și să observ comunitatea de online din România.

Chiar dacă pe zona de creare de conținut, în momentul de față am doar platforma Instagramology, încerc să țin pasul cu ce se întâmplă în țara mea dar în același timp să trag la brânci (cum zice românu) și pe plaiurile internaționale (motiv pentru care am lansat blogul personal robertkatai.com).

Astăzi însă vreau să vorbim puțin despre zona de influencer marketing și cum văd că se dezvoltă această strategie și pe Instagram în România.

În februarie 2016, Cristi a prezentat cele 8 tipuri de influenceri pe care-i întâlneam atunci în internetul românesc. Dar dintre care majoritatea aveau ca rădăcini zona de blogging. Fie că erau persoane care au început cu blogul și zona lor de influență s-a răspândit tot mai tare, fie că erau celebrități care au îmbrățișat blogul ca mod de comunicare cu mai mulți oameni sau mai sunt și alții.

Însă în ultima vreme am început să văd tot mai mulți influenceri care se folosesc de o anumită rețea de social media ca să aibă un impact doar în zona respectivă.

Să luăm de exemplu instagrammerii, dacă tot vorbim despre influencers pe Instagramology:)

Instagrammerii din România au început să fie mai vizibili atât în ochii comunității cât și în ochii brandurilor/agențiilor (sau chiar și a publisherilor – vezi numărul Glamour dedicat fenomenului Instagram).

Deși nu sunt la fel de numeroși sau de prezenți precum bloggerii sau celelalte tipuri de influencers despre care vorbește Cristi în articolul lui, să nu uităm totuși că în România Instagram are doar 418,000 de conturi active (statistică Iunie 2016) și mai degrabă e un mobile-based platform.

Și poate că e prea devreme să vorbim despre influencers în zona de Instagram, dar tind să cred că piața va evolua într-o situație în care brandurile vor avea nevoie de o voce dedicată doar pe o anumită platformă. De exemplu, dacă ai un brand care vrea să-și facă simțită prezența pe YouTube, atunci va lucra doar cu vloggeri. De ce? Pentru că piața se extinde, platformele de social media cresc și se dezvoltă (Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube etc) iar bugetele vor fi tot mai bine definite pe canale de comunicare separate.

Conform unui studiu făcut de Facebook, au observat că majoritatea millennial-ilor apreciază mai mult zona de fashion, beauty și design content.

a_tale_of_two_feeds-03-fnl

the data indicated that on Facebook it’s more about exposure to new ideas and new ways of thinking, and on Instagram it’s more about inspiration.

Deci oamenii caută inspirația pe Instagram și se pare că zonele în care o găsesc cel mai frecvent sunt cele de frumusețe (beauty, fashion, design).

Iar instagrammerii știu să inspire prin frumos într-un mod plăcut!

Ce influencers avem pe Instagram în România?

Bringing people together #wwim11cluj #wwim11

A photo posted by Katai Robert (@katairobi) on

Uitându-mă în comunitatea de instagram din România am observat câțiva influenceri pe care am încercat să-i includ într-o anumită categorie.

Desigur, nu am făcut nici un studiu aprofundat, nu am lucrat îndeaproape cu nici o companie de cerctare, însă totul se bazează pe experiența mea personală atât cu instagrammerii, comunitatea cât și cu brandurile interesate de o anumită categorie de infleunceri.

Fotograful profesionist

E fotograful profesionist care pe lângă telefonul mobil pe care-l poartă la el aproape tot timpul, mai are încă un aparat care de fapt este obiectivul principal pe care-l folosește zilnic. În același timp, e tipul de instagrammer fotograf care intră în diferite proiecte sau pornește diferite proiecte.

Instagrammeri: @cristiansutu, @alexgalmeanu, @catalingeorgescu

Instagrammer cu blog

E genul de instagrammer care nu se mulțumește cu doar un singur canal de comunicare. Vrea să ofere mai mult decât îi dă Instagram. Așa că și-a lansat un blog unde își prezintă proiectele, ideile, gândurile și chiar și portofoliu.

Update: Sau există și situația în care fotograful respectiv a avut un website/blog și apoi a început să folosească Instagram, reușind să își facă simțită prezența și pe platforma respectivă.

Instagrammeri: @psihotrop, @drafosasaftei 

Instragrammerul Street

Îl vei vedea pe stradă plimbându-se cu telefonul în mână și cu căștile în urechi. Ai grijă doar să nu te lovești de el/ea atunci când se va opri să fotografieze un moment interesant din viața de stradă. Surprinde uneori cele mai interesante unghiuri sau cele mai frumoase povesti.

Instagrammeri: @ovidiupop, @mihailonaca, @stranger

Instagrammerul Călător

Dacă-ți place să călătorești și te-ai săturat să mai cauți oferte de excursii și vacanțe, atunci îți recomand să începi să începi să-i urmărești pe aceși instagrammeri. Nu doar că le place să călătorească mult, însă le place să recomande locuri și zone care merită vizitate, cel puțin odata în viață.

Instagrammeri: @lorantpandea, @ipiripinapa, @mateiana

Instagrammerul de Lifestyle

Unora le place să trăiasca viața mai intens, altora mai simplu iar alții pur și simplu gustă viața asta din plin. Precum instagrammerul de lifestyle care nu intră nici în categoria de traveler, nici în beauty, nici în food, nici în fashion, nici în blogger, ci în toate astea la un loc. Fotografiile lor merită o categorie specială, de tipul lifestyle!

Instagrammeri: @cosmintudoran, @lavinia_cernau, @visualcri

Instagrammerul cu un Proiect

Să începi un proiect e foarte simplu, dar să fii constant cu el și să încerci să-l crești…aici e partea cea mai grea. În categoria asta nu intră foarte mulți instagrammeri români, dar asta nu înseamnă că încă nu este loc. Creativitate și inspirație să fie!

Instagrammeri: @dan_cretu, @injurulcozii

Instagrammeri de Beauty/Fashion

Nu ne plângem de lipsa instagrammerilor de beauty/fashion în România. Am avut onoarea să jurizez la Digital Divas conturile de instagram și am observat un trend foarte interesant. Majoritatea dintre cele care administrează aceste conturi nu se mai uită la Instagram doar din perspectiva unui cont de social media, ci ușor ușor migrează în zona de business. Iar brandurilor se pare că le place:)

Instagrammeri: @anamorodan, @ingridteodosiu, @sweetpaprika

Instagrammerii vedete

Despre ei nici nu mai are rost să vă mai vorbesc pentru că îi vedeți tot timpul în topul celor mai like-uite fotografii. Sunt vedetele care se folosesc de Instagram și de ce nu, Instagram se folosește de ei:) deci e un win-win situation.

Instagrammeri: @innaofficial, @antonialalalala, @smiley_omul

Instagrammerii generali

Sunt cei care ajung să creeze povești din fotografiile lor sau pur și simplu au reușit să strângă un număr mare/frumos de urmăritori pentru calitatea lor de fotografi.

Instagrammeri: @bogdantomsa, @victorstavila, @vladberte

Momentan am reușit să-i clasez în 9 categorii. Dar dacă aveți și alte recomandări sau propuneri (desigur, cu argumente) le aștept aștept în comentarii.

Featured image by @alexandrahurducas