În doar 7 ani, Instagram a devenit cea mai mare platformă de mobile visual storytelling. În momentul de față există 600 de milioane de utilizatori activi lunari și din care 400 de milioane sunt activi în fiecare zi. Mai mult decât atât, peste 5 milioane de conturi de business folosesc aplicația pentru a-și face cunoscut brandul și desigur, pentru a vinde mai mult.

Totuși, să nu uităm că vorbim despre o aplicație care după doar 18 luni de la lansare a fost cumpărată de Facebook cu suma de 1 miliard de dolari.

Dacă în Ianuarie 2014 erau doar 75,189 de utilizatori în România atunci astăzi numărul acesta a crescut la 494,071 și cel mai probabil va trece pragul de jumătate de milion în luna Februarie.

Se spune că în ultima vreme Instagram a ajuns  în topul cele mai folosite rețele de social media în departementele de marketing și digital al celor mai mari branduri globale?

Mai mult decât o platformă de photo sharing

Răspunsul este simplu. Pentru că astăzi, Instagram este mai mult decât o platformă de photo sharing. Motivul pentru care au reușit să ajungă aici este faptul că în 2016 au avut nevoie de o schimbare de paradigmă.

Platforma avea nevoie de ceva nou, acel ceva care să-l facă pe utilizator să o folosească mai des.

Decizia pe care urmau să o ia trebuia să răspundă misiunii lui Kevin Systrom și Mike Krieger (fondatorii Instagram):

“Instagram’s mission is to strengthen relationships through shared experiences”

Așa că primul pas pentru a-și întări ideea și pentru a-i ține pe utilizatori mai mult timp pe aplicație a fost lansarea feature-ului Instagram Stories în august 2016. E acea opțiune cu ajutorul căreia poți să uploadezi fotografii și/sau video care dispar în 24 de ore. Multă lume s-a simțit intrigată de această lansare, pentru că spuneau că e o copie a Snapchat-ului.

Însă după nici 5 luni, peste 150 de milioane de utilizatori au început să folosească Instagram Stories.

Al doilea pas pe care l-au făcut pentru a se apropia și mai mult de misiune a fost lansarea opțiunii video live-ului, adică Instagram Live. Funcția este asemănătoare cu Facebook Live doar că de data aceasta videoclipul înregistrat dispare după ce utilizatorul își termină “transmisiunea”.

Așa că pentru mulți utilizatori Instagram a devenit nu doar un loc unde poți doar să uploadezi o fotografie sau un video, ci și locul în care poți să-ți împărtășești diferite experiențe și să te apropii și mai mult de cei care te urmăresc sau pe care îi urmărești prin ultimele opțiuni lansate.

Și toate astea se pot face prin intermediul telefonului mobil. Acel mic device pe care îl ținem tot timpul aproape de noi. Acel mic device după care suntem în stare să străbatem un oraș întreg dacă l-am uitat acasă.

Însă ce se întâmplă cu brandurile vor să se folosească de Instagram pentru a se apropia de o comunitate pentru a-și crește brandul și până la urmă, pentru a vinde mai mult?

Omul de marketing are două întrebări (sau cel puțin așa ar trebui) înainte de a începe activitatea pe o platformă nouă de social media:

  • Cum pot să măsor acțiunea brandului?
  • Există o posibilitate de advertising pe platformă?

Iar Instagram și-a dat seama că poate să ofere soluții la ambele situații. Așa că pentru cei care au vrut mai multe date și statistici despre comportamentul brandului pe platfomă, Instagram le-a oferit posibilitatea de a-și schimba profilul personal într-unul business.

Acest nou tip de profil oferă utilizatorilor acces la informații precum impresii, reach, views și engagement. Cea de-a doua soluție a venit în 2013 când au început testarea advertisingului pe platformă prin diferiți parteneri. Iar astăzi orice brand care are un cont de Facebook poate să se promoveze folosind opțiunea de advertising și pe Instagram.

Cine va câștiga jocul Instagram în România?

Cei care își vor înțelege audiența și vor avea curajul să încerce lucruri care să-i scoată din zona de confort.

Fie că vorbim de conținut video, de conținut live sau de fotografii, audiența este cea care-ți va spune ce prinde cel mai bine și ce nu. Brandurile trebuie doar să tacă, să asculte, să observe și să comunice cu ei.

Conținutul pe Instagram nu mai trebuie să fie perfect din toate punctele de vedere. Conținutul trebuie să fie real și transparent.

____________________________________________________________________

Material apărut in Digital Report lansat de Revista BIZ.