Daca pana acum ati fost obisnuiti cu interviuri cu instagrammeri, m-am gandit ca azi sa schimbam putin placa si sa ne intoarcem la branduri.

Cum folosesc brandurile din Romania Instagram? Ce strategie au in buzunar? Cine administreaza contul de Instagram?

In premiera pentru voi, azi vom vorbi cu Iulia care e E-commerce Specialist Okian:

1. De ce Okian a ales sa foloseasca si Instagram in strategia de comunicare?

Ne-a fost clar că Instagram este un spațiu în creștere, cu engagement bun, unde trăiește o comunitate generoasă de bibliofili. Mai mult, ca strategie de comunicare am pus mereu accent pe latura vizuală (o poză face cât o mie de cuvinte) și asta se vede în site, în newsletter, pe Facebook. Prin urmare, Instagram ni s-a potrivit ca o mănușă. În plus, ca și ceilalți colegi ai mei, sunt pasionată de literatură și mi s-a părut o provocare foarte plăcută să construiesc o mică poveste vizuală în jurul unei cărți.

Postatul pe Instagram nu e o responsabilitate de serviciu, e ceva ce fac cu drag.

Eu cred că, spre deosebire de Facebook, utilizatorii de Instagram sunt mai implicați, urmăresc anumite teme, hashtag-uri, au mândria de a posta conținut original ei înșiși – și prin urmare sunt șanse mai mari să găsești aici un public loial.

2. Cine posteaza pe contul vostru?

Deocamdată postez doar eu. Dar tocmai ce ni s-a alăturat o nouă colegă cu înclinații foto literare, așa că presimt că în curând nu voi mai fi singură. Mai ales că uneori, dacă vrei să vii cu o perspectivă nouă pe aceeași temă, e important să iei o pauză, să privești și din alt unghi, să colaborezi. Când am demarat contul acum ceva mai bine de un an am fost foarte entuziasmată și aveam o satisfacție la fiecare like primit. Acum simt că intru puțin în rutină (mai ales că postez zilnic) și îmi dau seama că e cazul să ma scutur o țâră.

3. Cat de important este Instagram in strategia de comunicare?

Deși spre deosebire de Facebook pe Instagram avem o comunitate muuuult mai restrânsă, aș zice că ambele rețele sociale sunt la fel de importante pentru noi. Și asta pentru că în fapt, o comunitate restrânsă dar mai implicată poate fi mai interesantă decât una mare, dar dispersată.

Chiar cred ca pe Instagram poți lega prietenii.

Eu văd Instagram ca pe o unealtă de brand awareness și mai puțin ca pe una de marketing (nu că s-ar exclude). Mi se pare că e un loc în care poți să creezi o legătură mai intimă cu cei care te urmăresc – să faci o poză e un act care te definește personal, este 100% subiectiv (ideea ta, prespectiva ta, încadrarea ta). Chiar dacă reprezinți organizația și valorile respective, mult din tine ca om se întrevede prin felul în care abordezi și te raportezi la subiectul / obiectul pozei. E așadar mai sincer, mai uman, mai apropiat.

4. Ati avut sansa sa vindeti direct prin Instagram?

Din păcate e greu să urmărești vânzările prin Instagram, fiindcă după cum se știe singurul loc în care poți pune un link este în Bio. Și mi se pare obositor ca ori de câte ori pozez o carte, să-i pun și link pe site în bio. Mai mult, nici nu cred că ar avea mari rezultate. Analytics îți permite să contorizezi ceva, ceva (mă refer la conversion value), dar încă nu-mi dau seama cât e de relevant. Ce pot să spun este că am primit mesaje directe de la oameni care și-au cumparat cărți pentru că ne urmăresc pe Insta. Și că din când în când mai avem întrebări despre cărțile pe care le postăm. De unde trag concluzia că nu e doar brand awareness, totuși.

5.Ati folosit Instagram Ads? Daca da, ce rezultate ati avut si pentru ce buget?

Am cochetat cu ideea, am construit reclama, dar până la urmă nu i-am dat drumul deloc. Și asta din trei motive:

  • îmi plăceau mult vremurile când Instagram era un spațiu ad free și cred că nu eram singura;
  • cred că avem conținut suficient de bun încât să funcționeze ca atare (deși faptul că în reclamă poți pune link mă zgândăre mereu);
  •  mi se pare că Instagram mai mult decât Facebook e un spațiu în care trebuie să fii mereu proaspăt, iar reclamele sunt repetitive, chiar dacă pui mai multe poze într-un ad (mă uit la ce reclame fac alții și mi se pare că discrepanța între reclamă și conținut sare mult mai rău în ochi pe Instagram).

Instagram Okian

Deci până una alta, nu. Să vedem ce va aduce viitorul.

6. Spune-mi te rog 3 practici pe care le folositi ca sa creasca comunitatea pe Instagram?

În primul rând postez consistent: 6-7 poze pe săptămână, uneori mai mult. E important să creezi o mică așteptare (oare ce carte o să mai pună ăștia de la Okian?). Apoi folosesc hashtag-uri relevante pentru domeniul cărții, astfel încât să ne găsească ușor pasionații. Și nu în ultimul rând încerc cât de mult să interacționez cu comunitatea (să răspund la întrebări, să apreciez ce fac alții, să văd ce se întâmplă pe anumite hashtag-uri, inclusiv pe cel de #okian; mai mult, oferim promoții dedicate și șansa de a câștiga un cadou simpatic, colaborăm cu Instagrammeri care au lucruri în comun cu noi și cu cei care ne urmăresc).

7. Ati colaborat cu alti instagrammeri? Daca da, ce beneficiu v-a adus?

Da, suntem prieteni cu mai mulți bloggeri care au și cont de Instagram, și am colaborat și pe partea asta – dar până una alta au fost acțiuni mai degrabă discrete care în general ne-au adus followers (uneori spectaculos față de media noastră zilnică, deci clar este o zonă care merită mult mai multă atenție decât îi acordăm momentan).

8. Cum poate un publisher sa foloseasca Instagram?

Pe lângă pozele care prezintă o anumită carte, cred că o editură (mai mult decât o librărie online cum suntem noi) are tot felul de alte ocazii interesante să folosească Instagram la capacitate maximă. Îmi pot imagina: video cu procesul de tipărire în slow motion, poze de la lansări de carte, poze din depozitul de carte, video de 15 secunde în care un autor faimos spune ceva, tot felul de giveaways și concursuri înaintea lansării unui titlu important ca să creezi buzz, repost-uri de la fani, parteneriate cu autori care au Instagram și câte și mai câte.

9. Ce crezi ca ar trebui oamenii de marketing sa incerce pe Instagram?

În primul rând cred că ar trebui să fie oameni și abia apoi oameni de marketing. Așa cum spuneam mai sus, discursul de Instagram este personal și nu cred că poți adopta un ton formal în acest spațiu. Mi se pare că aici e locul în care să prezinți latura umană, prietenoasă, emoțională a produselor pe care le vinzi și dacă o faci cu un ochi pe brand values, altul pe marketing și al treilea (cel din frunte) pe comunitate, atunci în principiu ești pe drumul cel bun.

 

 

Recunosc că noi aici avem un mare avantaj, cine nu iubește cărțile? E foarte ușor să câștigi simpatie și interes cu cărți, pentru că ele nu sunt percepute ca produse deși costă bani. Carțile sunt o investiție în tine, ele sunt cunoaștere, sentiment, aspirație – au personalitate.

Îmi imaginez că dacă vinzi, nu știu, pantofi cu toc să zicem, care sunt foarte sexy și dezirabili de altfel, faptul că sunt 100% un produs îl face pe om să fie mai zgârcit cu like-urile.

Altfel, Internetul e plin de sfaturi despre cum să-ți crești comunitatea și rata de engagement și multe dintre soluții se regăsesc printre rândurile de mai sus.

La final, cred că un lucru foarte important pe Instagram, și mie personal asta mi se pare și cel mai greu, dar și cel mai interesant – este să faci styling de produs.

Oamenii vin pe Instagram pentru frumos, iar noi cei care ne ocupăm de conturi de organizație trebuie să facem să fie frumos.

Iar aici intervine cultura vizuală a fiecăruia și referințele culturale: de la proporția de aur la blogurile pe care le urmărești –  toate îți formează ochiul și îți dau idei.