Dacă până acum am tot vorbit despre instagrammeri și statistici pe blogul Instagramology, iată că a venit momentul să vorbim și cu oamenii care sunt în spatele brandurilor pe Instagram și se ocupă de administrarea lor.

Așa că vom începe o serie de interviuri cu oameni de marketing, PR și/sau social media care își vor spune părerea, off-ul, durerea sau fericirea despre Instagram VS Brand VS România.

Iar în episodul pilot o avem pe Raluca Duță, Chief of the Bridge la Golin.

1. Ce v-a motivat ca sa incepeti sa folositi Instagram pentru comunicarea brandului si pe acest canal?

Atunci cand alegem sa deschidem un nou canal pentru brandurile din portofoliul agentiei, ne uitam in primul rand la prezenta targetului brandului pe acel canal. E important, cand deschizi un nou canal unde sa comunici mesajele de brand, sa te asiguri ca cei care le primesc sunt persoane din targetul tau.

Cand alegi sa deschizi un canal nou de brand, faci asta pentru ca esti constient ca trebuie sa te misti alaturi de targetul tau – daca el incepe sa foloseasca intens si Instagram, atunci si tu trebuie sa fii acolo cu brandul, in aria vizuala a targetului.

Al doilea motiv care ne-a impins cu unele branduri spre Instagram a fost acela ca am realizat ca putem aduce plus-valoare pe acest canal pentru targetul brandurilor. 

Am gasit partenerul perfect pentru o pauza de relaxare! :)

A photo posted by Paul Romania (@brutariilepaul) on

De exemplu, pentru Paul, cu care am facut prima oara pasul spre Instagram, aveam foarte mult continut real time, foarte apetisant, care pe Facebook nu mergea chiar atat de bine.

Apoi am continuat sa intram pe canal si cu alte branduri despre care stiam ca pot sa aduca un plus de continut si mesaje pe Instagram pentru fanii lor: KFC, VEKA, Mercedes-Benz.

2. Cat de relevant este Instagram pentru brandul dumneavoastra?

Sunt branduri din portofoliu pentru care Instagram e foarte relevant – mai ales cele din zona de FMCG, unde utilizatorii folosesc in mod natural hashtagurile noastre si ne taguiesc conturile, iar noi le raspundem cu continut adaptat, foarte vizual, foarte apetisant.

Interactiunea pe Instagram, mereu real time, face ca acest canal sa fie foarte relevant mai ales in zona de reactii venite din ambele parti – pe de o parte, comentarii si postari din partea fanilor si, pe de alta parte, reactii de tipul real time marketing din partea noastra, prin care ii rasplatim pe fanii cu conturi vizibile si active.

Pe instagram nu e in toate cazurile doar lapte si miere, avem branduri in portofoliu unde inca testam formate si continut pentru a vedea care e zona de relevanta a brandurilor in relatia cu consumatorii, pentru ca apoi sa construim pe ea si ei sa fie confortabili sa interactioneze.

3. Care sunt beneficiile pe care le vedeti?

Primul si cel mai important beneficiu e acela ca putem afla mai real time decat reusim pe Facebook despre postari ale userilor care “vorbesc” prin text, imagine si video-uri despre brandurile noastre prezente pe instagram.

Zona aceasta de co-creare de continut e punctul cel mai tare al Instagramului – avem conturi unde utilizatorii ne ofera constant continut pe care il promovam mai departe catre toti followerii prin regramuri.

E mult mai usor sa gasesti tot ce apare pe un hashtag de brand sau pe un cuvant cheie si reactiile sunt de asemenea mult mai rapide. Paul este unul din brandurile care are astfel de raspunsuri rapide si care face mai tot timpul surprize fanilor sub forma de produse si mesaje personalizate sau reposturi.

Vederi cu raze de lumina de #lafereastramea . :)

A photo posted by VEKA Romania (@vekaromania) on

Expunerea mult mai mare este un alt beneficiu foarte important pe Instagram pentru ca, odata ce ai fost taguit de un  user cu multi followeri, imediat se vad rezultatele la nivel de numar de followeri castigati si interactiuni. Acelasi beneficiu l-am vazut si in campania #lafereastramea realizata pentru VEKA unde, dupa doar doua saptamani de campanie, am ajuns la 300 de followeri, fara investitie in ad-uri.

Asadar, ca sa rezum, principalele beneficii ale Instagram: co-creare de continut si reactii real time.

4. Ce tip de content (video, photo) folositi cel mai des pe Instagram si de ce?

Pentru majoritatea clientilor folosim mult continut foto pentru ca e cel care aduce cele mai bune reactii din testele pe care le-am facut pana acum. In plus, pe unele conturi cum ar fi Mercedes-Benz, incercam sa venim cu continut local, sa realizam sedinte foto in cadrul proiectelor dedicate si pe care le legam prin taguri de autorii fotografiilor care ne aduc apoi din nou vizibilitate.

Începe o nouă lună pe drumuri noi. #InstaCar #MercedesBenz #ClassicMB

A photo posted by Mercedes-Benz Romania (@mercedesbenzro) on

In zona de video, vom intra mai intens in curand cu un alt brand din portofoliu; deocamdata, pe conturile deja lansate, folosim continut video scurt tip GIF, pe care il avem incarcat si in Facebook. In plus, aici mai e o discutie, aceea in care clientii sunt inca in faza in care vor sa vada rezultatele cu continutul foto, clasic, deja produs sau in care nu trebuie sa investeasca bugete prea mari, pentru a decide sa investeasca ulterior si in alte forme de continut.

5. Ce campanii ati lansat in ultima perioada si ce rezultate v-a adus?

Cea mai vizibila campanie pe Instagram pe care am desfasurat-o pana acum a fost #lafereastramea pentru clientul VEKA, o campanie de user generated content in care i-am provocat pe bloggeri si instagrammeri sa incarce fotografii cu profilul ferestrei si un subiect aflat dincolo de profil, pe care sa le incarce pe Instagram cu hashtagul #lafereastramea, insotit de un alt hashtag care sa sugereze beneficii ale produsului: #confort, #siguranta, #caldura etc.

A fost o campanie de succes pentru ca s-a mulat pe un comportament pe care il avem cu totii, acela de a face poze pe fereastra.

Rezultatele au fost foarte bune: 174 imagini postate doar pe Instagram pe hashtag, o serie de bloggeri care atunci cand vedeau o poza pe instagram cu un profil, comentau si recomandau userului sa o marcheze cu hashagul de campanie pentru a intra in concurs, peste 300 de followeri care au venit pe cont organic, interesati de continut, o serie de endorseri care ne-au sustinut si au promovat mai departe catre comunitatile lor campania si multe taguri din partea utilizatorilor din Instagram.

Un alt brand unde ne construim imaginea zilnic pe Instagram impreuna cu fanii este Paul. Prin lansarea contului de Instagram pentru Paul ne-am dorit sa ii provocam pe fani sa incerce produsul, sa transforme interesul in actiune si sa ii aducem pe consumatori din social media in locatiile Paul pentru a incerca ofertele. Am urmarit ca fiecare fan de pe Instagram sa functioneze ca un endorser de brand pe acest canal, pe care sa il includa in conversatiile zilnice prin tag-uri pe fotografii sau in postari.

Ne-am creat propriul hashtag #brutariilepaul, asociat cu contul @brutariilepaul, pe care le-am popularizat in toate actiunile de PR si l-am promovat intens catre influenceri de lifestyle si fashion.

Real time marketingul este tehnica preferata de actiune pe Instagram, mai ales pentru ca majoritatea celor care ne taguiesc in fotografiile incarcate au la randul lor comunitati relevante cu care ne dorim sa interactionam si pe care vrem sa le aducem si in comunitatea Paul.

6. Folositi influenta instagrammerilor pentru a creste awarness-ul brandului pe Instagram?

Instagrammerii, asa cum punctam mai sus, au fost foarte importanti in cazul campaniei #lafereastramea, unde am avut ca endorseri cativa bloggeri cu conturi frumoase de instagram care au postat pe hashtag continut de calitate (ei ne-au adus followerii de inceput).

Foarte importanti sunt si pentru contul Paul, unde urmarim indeaproape toate postarile care ne taguiesc sau care apar pe hashtag, pentru a-i rasplati pe cei cu comunitati mari, care ne ajuta sa fim vizibili prin cross-promo-ul pe care il fac prin taguri.

7. Iar la final, ce sfat ati da unui brand care vrea sa inceapa sa foloseasca Instagram?

Nu i-as spune sfat, i-as spune mai degraba incurajare – e important sa incepi sa comunici pe canalele unde sunt prezenti consumatorii brandurilor tale pentru a tine ritmul cu ei.

Poate la inceput incercarile vor fi putin stangace, dar inveti pe masura ce implementezi actiuni punctuale sau de amploare mai mare si inveti cel mai mult din feedback-ul pe care il primesti de la comunitate. Asadar, primul pas e sa lansezi niste mesaje, sa vezi care sunt cele care prind cel mai bine si genereaza reactii din partea comunitatii, sa continui cu ele, dar sa si incerci sa inovezi constant in abordare pentru a nu plictisi followerii, ci a-i tine cat mai mult alaturi de tine.